Vse se je, kot običajno, začelo dosti nedolžno. Moja najdražja je nedavno stopila iz kopalnice in potožila:
“Kako je možno, da gre toaletni papir tako hitro? Res, da nas v familiji ni malo, ampak vsak dan iz paketa vzamem novo rolico.”
Kmalu po tej izjavi je žena to nenormalno porabo povezala s časom, ko smo začeli kupovati Violeta toaletni papir in to je tudi na glas povedala.
“Se ti zdi?” sem jo vprašal. Iskreno se mi o tem ni dalo razmišljati.
“Preveri, pa boš videl,” me je izzvala in dodala, “ta toaletni papir je od danes naprej na črni listi.”
In sem preveril. Ker je žena tako rekla. In tudi zato, ker sem jaz domov privlekel toaletni papir Violeta.
Pri prodaji izdelkov smo si ljudje izmislili nešteto trikov, kako sočloveka “prenesti naokrog”. Embalaže izdelkov so postale lepše in večje kot sam izdelek, razprodaje in popusti so postali del vsakdana in nesprejemljive okrogle zneske, kot je na primer 100,00 €, smo spremenili v 99,90 €.
Restavracije so šle še korak naprej in so začele uporabljati cene brez valute, ker valuta nas spravlja v stres, tega pa trgovci nočejo. Tako najdemo menije brez valute in kot rečeno ne zato, ker jim je na papirju zmanjkalo prostora.
Če to kombiniramo še s tem, da pomanjšamo cente, ker centi so nepomembni, kar vemo vsi, ki smo kdaj kupili več poceni izdelkov po 0,90 € in 1,90 €, dobimo nekaj takšnega:
To, da je primer v angleščini, pomeni samo, da namerno nisem želel pokazati primera v slovenščini. Nisem želel, da bi izpadlo, kot da imam koga “na piki”.
Eden trikov, ki je tlakoval osnovo za ta zapis, je namerno ustvarjanje nepreglednosti. Pomeni, da so isti izdelki zapakirani v toliko različnih velikosti in različnih paketov in akcij, da jih je skoraj nemogoče primerjati med seboj. Moja generacija, morda je tako še zdaj, se bo spomnila, kako težko je bilo primerjati pakete Mobitela (zdaj Telekom) in Simobila (zdaj A1), ko je vstopil na trg. Paketi so se razlikovali ravno dovolj, da so kakršnekoli primerjave povzročale vsaj zmeren glavobol.
Tukaj lahko zdaj v zgodbo vpeljem enega kraljev med podjetji, ki s svojimi izdelki ustvarjajo pravi kaos na policah. Rio Mare in njihova tuna. Ste kdaj prešteli, koliko različnih pakiranj in paketov obstaja za isti izdelek? Niste? Bom jaz namesto vas.
2 x 80 g, 4 x 80 g, 6 x 80 g, 9 x 80 g, ki so zapakirani v obliki 3 x 3 kvadrata za ljubitelje križcev in krogcev, pa da ne pozabim 7 x 80 g, zapakiranih v obliki rože. Ali kroga, če zamižimo na eno oko. In s tem smo obdelali le konzerve, ki vsebujejo 80 gramov. Gremo naprej?
3 x 120 g, 4 x 120 g, in potem 2 x 160g, … vas dolgočasim? Bom skrajšal.
Dodajmo na vse omenjeno samo še napise na paketih, kot so AKCIJA in SUPER AKCIJA ter 3 + 1 gratis.
A mislite, da Rio Mare to dela, ker tako želimo kupci? Haha. Rio Mare to počne, ker se človeškim možganom utrga, če bi morali izračunati, katero pakiranje ISTE tune je za nas najbolj ugodno. Ko vidimo tuno na policah, naši možgani zaprejo štacuno. Če bi želeli od naših možganov, da preračunajo najboljšo ponudbo, bi pokurili toliko energije, da nam je ne bi ostalo dovolj za odhod iz trgovine.
Zato se cena ISTE tune, ISTEGA proizvajalca, na ISTI polici giblje med 17 € in 26 € na kilogram. Tako je, razlika je lahko tudi več kot 50%.
Zaradi zgoraj opisanih praks smo v trgovine uvedli ceno na enoto. Cena na liter, na kilogram, na kos, kar bi moralo zadostovati, da lahko primerljive izdelke med seboj primerjamo in se odločimo za najugodnejšega.
Pa ne zadostuje.
Ko sva z mojo ženo skupaj v trgovini, jaz porivam voziček, žena hodi pred mano, meče izdelke v voziček, jaz pa, ko vidim, kaj kupuje, za njenim hrbtom menjavam izdelke iz vozička za ista, le da cenovno bolj ugodna pakiranja. Nekdo bi rekel, da sva ljubek in usklajen par, sam mislim, da imam določeno diagnozo, ki se je ne da tako enostavno pozdraviti.
In tu se zares začne moja zgodba, kjer je glavni junak toaletni papir Violeta, kateremu se klanja tudi Rio Mare s svojo tuno. Violeta, podjetje, ki ga je ustvaril Petar Ćorluka iz BIH, je z nekaj zvitimi potezami uspelo preplaviti maloprodajni trg. Pa ne samo slovenskega.
Violeta je uspela svojo pozicijo doseči tudi zato, ker nekateri trgovci za toaletni papir pri prikazu primerjalne cene na enoto uporabljajo za enoto rolico, čeprav bi v resnici enota za toaletni papir moral biti – listič. In zaradi tega Violeta, kljub mnogo višji redni ceni izdelka glede na konkurenco, kraljuje na policah teh trgovcev.
Samo v pojasnilo, kaj točno je razlika med enoto rolica in enoto listič.
Pri izdelkih Rio Mare trgovec uporablja enoto gram, zato lahko zlahka ugotovimo (ali preberemo na etiketi s ceno), da se cena tune giblje med 17 € in 26 € na kilogram tune.
Pri toaletnem papirju se pa malo zakomplicira. Bom razložil s tuno.
Če bi izdelke Rio Mare primerjali tako, kot primerjamo toaletni papir, ne bi več gledali gramov tune v konzervi, ampak število konzerv v pakiranju, ne glede na to, koliko tune bi konzerva vsebovala. Lahko bi je vsebovala pol manj.
In “pol manj” je namig, da se vrnemo nazaj k toaletnem papirju.
Najmanjša enota toaletnega papirja bi za pošteno primerjavo torej moral biti listič, ne rolica. Kljub temu na policah nekaterih velikih trgovcev vidimo pakete, ki nam sporočajo, da vsebujejo 2 rolici, 4 rolice, 6 rolic, pa 10 in 12, Violeta jih ima na primer tudi 16 in 20 rolic. XXL paket, torej. Do sem je vse normalno.
Čeprav je pri ceni toaletnega papirja pomembno tudi, če je listič 2 slojni, 3 slojni ali 4 slojni, se bomo v našem primeru temu izognili tako, da bomo primerjali štiri podobne izdelke, oziroma, da bomo do Violete čim bolj pošteni, bomo, pristransko, enega od teh štirih izbrali Premium 4 slojnega.
Za primerjavo sem torej vzel Paloma Exclusive Plus, Lidlov in DM toaletni papir ter seveda Violeta 16 pack. Izbiral sem podobno kakovost tako glede na otip, kot tudi na izkušnjo v praksi. Ne sprašujte me o podrobnostih. Drugi pristranski kriterij v tej primerjavi je ta, da bom edino pri Violeti upošteval popust in to največji popust, ki ga lahko dobite trenutno na trgu. Vsi ostali bodo v primerjavi sodelovali z njihovimi rednimi cenami. Ne zveni fer, ane. Hehe.
Lidl toaletni papir torej stane 4,19 €, pakiranje je 10 rolic, 3 slojno. Listič je malenkost tanjši od Violete.
DM toaletni papir stane 9,90 €, pakiranje je 20 rolic, 4 slojno. Listič je malenkost debelejši od Violete.
Paloma toaletni papir stane 4,99 €, pakiranje je 10 rolic, 3 slojno. Listič je zelo podoben lističu od Violete.
Violeta toaletni papir sem kupil v trgovini, kjer so ponudili 40% popust, v paketu je 16 rolic in za ta paket sem plačal 4,78 € (redna cena je 7,98 €).
Vsak normalen človek bi rekel, da je 16 rolic za 4,78 € bolj ugoden nakup od 10 rolic za 4,19 €, namreč oboje ima v ceni spredaj številko 4, tako da naši možgani zelo hitro pridejo do zaključka, da za skoraj “isti” denar dobiš 16 rolic namesto 10. In vsak normalen človek bi rekel, da je 16 rolic za 4,78 € bolj ugoden nakup od 20 rolic za skoraj 10 €. To slednje se prav tako vidi iz aviona, ane. Med 16 in 20 rolic ni velike razlike, med 4 in 10 evri je pa uhuhu denarja.
Drži … razen, da zelo ne drži.
Medtem, ko Lidl in DM rolici vsebujeta 200 lističev, jih Paloma vsebuje 150, Violeta pa … samo 105 lističev!
Če malo zaokrožim, vsebuje jih pol manj. Pol manj!
Ni čudno, da je moja žena ponorela. Jaz sem se pa po tem “odkritju” končno znebil obtožb, da zadnje čase preveč serjem.
A da se vrnemo na številke. Ne bom zatežil s kalkulacijo, gre za osnovne matematične funkcije, ampak toaletni papir Violeta, 16 rolic, z upoštevanim 40% popusta, je 35% dražji od redne cene Lidl toaletnega papirja in 14% dražji od redne cene Premium 4 slojnega DM toaletnega papirja.
A veste, koliko je Violeta dražji v redni prodaji, brez popusta?
126% od Lidla in 90% od DM toaletnega papirja.
Primerjava s Palomo? Violeta je 43% dražja od Palome, če primerjamo le redno ceno. Izenačita se šele, ko Violeta ponudi 30% popust. In res je, pri 40% popustu je Violeta ugodnejša.
Vam dam zelo enostavno primerjavo (tabela spodaj):
Če bi vsi štirje toaletni papirji bili pakirani isto, torej v 10 rolic in bi rolica pri vseh vsebovala 200 lističev, bi Lidl paket stal 4,19 €, DM paket 5,00 €, Paloma 6,65 € in Violeta toaletni papir 9,50 € (zadnji stolpec).
Noro, ane.
A ker nekateri trgovci prikazujejo ceno na rolico toaletnega papirja, ne pa cene na listič (ali 100 lističev, kot to počne DM in tako, kot npr. prikazujemo hranilne vrednosti na 100 g ali 100 ml), je Violeta toaletni papir v -40% akciji najcenejši toaletni papir. Recimo kar 28% “cenejši” od “drugega” najcenejšega (Lidl). Čeprav je realno 35% dražji.
Ta pristop ima tako za proizvajalca kot za trgovca eno veliko prednost.
Proizvajalec ima v tako visoki ceni dovolj manevrskega prostora, da lahko ponudi velik popust za kupce in obenem prinese dober zaslužek trgovcu.
Trgovec ima pa na policah 40% popusta na izdelek, (tudi) zaradi katerega se ljudje velikokrat odločamo, katero trgovino bomo obiskali.
In kje je v tej enačbi kupec?
Če se malo pošalim, verjetno tam, kjer konča toaletni papir.
P.S. Na moji FB strani ste velikokrat omenili Sparov Lovely, zato ga dodajam v tabelico:
Še razkritja:
* Primerjava Mobitel / Simobil: v tistem času sem kot vodja MarCom delal na Simobilu.
* Kupujem v vseh trgovinah, ki so omenjene, in vse izdelke, ki so omenjeni.
* Rio Mare ni bistvo zgodbe, je pa dobra primerjava iz “druge branže”.
* Ves toaletni papir sem kupil sam, s svojim denarjem, in za potrebe testiranj tudi porabil sam, lastnoročno.
* To zadnje se RES ne bere dobro. Spet jih bom doma slišal.
* Nihče od omenjenih se ni zlagal ali kaj prikrival. So le zvito sestavili pakete, ki so našli pot do polic trgovin in nato do naših denarnic.
Nenazadnje:
Na FB ste mi nekateri pisali, da imate paket 16 rolic, na katerih piše 130 lističev, stane pa nekaj pod 5 eur.
Violeta ima več različnih šestnajstic. Na bajti v Rakitni sem pobrskal in našel še polovičko paketa (desna fotografija), ki ni isti kot testiran in ni isti kot ta, ki ga omenjate (leva fotografija). Na njem ni napisano število listkov, zato sem eno rolico žrtvoval. Naštel sem 118 listkov. Vključno z zadnjima, ki sta zlepljena med seboj in s tulcem. Ne glede na variacije in kombinacije, zgodba ostaja ista. Če smrdi kot … in izgleda kot …, potem je verjetno … .